Vaalikokoustiedote

Vaalikokous järjestetään Zoom-alustalla 18.11. klo 16:15. Kokous on tarvittaessa tavoitettavissa fyysisesti Inkubion kiltahuoneella osoitteessa Otakaari 1, Y134, 02150 ESPOO, mutta vallitsevan tilanteen johdosta toivotaan kaikkien osallistujien osallistuvan oman Zoominsa kautta.

Liittymislinkki zoomiin: https://aalto.zoom.us/j/65001773795

Järjestelyt

Kuten aikaisempinakin vuosina, vaalikokous käsittelee ja äänestää ensin hallituksen pohjaesityksestä hallituksen 2021 muodosta.

Tämän jälkeen vaaleilla päätettävät hallitus- ja toimarivirat käsitellään yksitellen. Jokaisen viran kohdalla avataan ehdokasasettelu, jossa viralle ehdolla olevat ilmoittavat itsestään. Ehdokasasettelun sulkemisen jälkeen jokainen ehdokas saa 1 minuutin esittelypuheenvuoron. Käytännön syistä toivotaan, että kaikki kysymykset ehdokkaille esitettäisiin etukäteen kähmyihin kommentoimalla, tai viimeistään maanantain vaalipaneelin aikana. Kuitenkin esimerkiksi tilanteessa, jossa uusi hakija asettuu ehdolle vasta vaalikokouksessa, voidaan avata keskustelu siten, että yleisö saa puheenjohtajan jakamin puheenvuoroin esittää ehdokkaille kysymyksiä, joihin ehdokkaat saavat vastata. Esittelypuheenvuorojen ja mahdollisten kysymysten jälkeen aloitetaan vaali. Vaalitapa -ja käytännön järjestelyt tullaan käymään läpi vaalikokouksessa, mutta äänestys tulee olemaan täysin digitaalinen.

Zoom- ja äänestyskäytännöt

Vaalikokoukseen otetaan paikalle vain killan jäseniä, ja jokaisen paikalle pyrkivän jäsenyys tarkistetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kokoukseen pääsyä voi joutua odottamaan hetken Zoom waiting roomissa, joten saavuthan ajoissa paikalle. Varmista, että Zoomissa nimesi on muodossa ”Etunimi Sukunimi”, jotta jäsenstatuksesi voidaan tarkistaa. Zoomiin pitää olla kirjautuneena Aalto-tunnuksilla sisään eli “autentikoituneena”, jotta kokoukseen voi osallistua.

Huomio, että jokaisen läsnäolijan tulee olla paikalla omalta laitteeltaan, sillä vaalissa äänten määrä täsmätään aktiivisten Zoom-osallistujien perusteella. Et siis voi äänestää, jos osallistut esim. kaverin kanssa samalta koneelta samasta Zoomista.

Mikäli nämä käytännöt tuottavat ongelmia (esim. ei pääsyä millekään digilaitteelle kokouksen aikana tai ei Aalto-tunnuksia), ole yhteydessä puheenjohtaja Lehtiseen (@ilmarilehtinen / ilmari.lehtinen@aalto.fi) mieluusti hyvissä ajoin ennen kokouksen alkua.

Äänestyskäytännöt käydään tarkemmin läpi kokouksen alussa.

Tärkeää

Etäkokousjärjestelyt ovat välttämättömät vallitsevan tilanteen johdosta, ja niillä on täysin mahdollista järjestää lakien ja sääntöjen puitteissa toimiva kokous. Kokouksen sujuvuus, kuten yleensäkin, on kuitenkin kokouksen osallistujien vastuulla – tällä kertaa kuitenkin vielä tavanomaista enemmän, kun järjestelyt ovat poikkeukselliset ja ehkä hieman tavanomaista työläämmät. Pyydämme pitämään tämän mielessä paneelin ja vaalikokouksen aikana, ja pidättäytymään kaikesta ylimääräisestä härväämisestä, jotta kokous etenisi sujuvasti.

Mikäli järjestelyt herättävät kysymyksiä, olkaa yhteydessä:

Ilmari Lehtinen @ilmarilehtinen ilmari.lehtinen@aalto.fi
Emil Sievinen @varapuheenjohtaja emil.sievinen@aalto.fi

Kommentit

Vastaa